מה זה אומר להיות מחפש תחושה בחוש הריח?
מתי עלול להיווצר קושי?
פעם כשהיינו ילדים היה לנו משפט קבוע שהיינו אומרים כל פעם ש"איים" עלינו איזשהו ויכוח בענייני טעמים וריחות – "על טעם וריח אין להתווכח" לימים ושנים רבות אחרי, כשנחשפתי לתכנים של הוויסות החושי הבנתי את משמעותו העמוקה יותר.
הוויסות החושי הוא היכולת של מערכת העצבים לעבד ולהגיב למידע חושי מהסביבה. כאשר יש רגישות בוויסות החושי, ילדים עשויים לחוות את העולם באופן שונה, מה שמשפיע על התנהגותם, על הלמידה ועל היחסים שלהם עם הסביבה.
מה זה אומר להיות ילד מחפש תחושה בחוש הריח?
ילדים מחפשי תחושה הם ילדים שזקוקים לגירויים חזקים, בחוש אחד או יותר. כשמה של הרגישות בוויסות החושי כן הם, מחפשים באופן אקטיבי אחר גירויים שיספקו את הצורך שלהם בגירוי חזק ועוצמתי שייתן מענה תחושתי- גם עוצמת הגירוי הרצוי וגם עוצמת התגובה משתנה מילד לילד ולאורך השנים.
גם ילדים מחפשי תחושה בחוש הריח- זקוקים לגרויים חזקים, אך כאשר הגירויי חזק מידי גם התגובה הרגשית שלהם תהיה בעוצמות גבוהות ועלולה לכלול צעקות, התפרצויות זעם, בכי קולני והרבה עצבים שעלולים לצאת בהתנהגות אלימה ותוקפנית.
כך נראה ילדים מחפשי תחושה בחוש הריח הולכים למקומות בהם יש ריחות חזקים של דגים, זבל, אוהבים להריח תבלינים שונים, בצל חתוך, ביצים קשות, קפה טחון, פירות הדר, עשן שריפה, סיגריות וכד', בשמים במגוון ריחות. אך כאשר יחוו הצפה חושית כתוצאה מחשיפה לריחות חזקים, הם עלולים לחוות גם קושי בוויסות הרגשי מה שעלול להתבטא בתגובות התנהגותיות חזקות כל זה כמובן משתנה מילד לילד.
כמה עובדות על חוש הריח:
- חוש הריח הוא אחד החושים הבסיסיים והחשובים ביותר שלנו. הוא קשור ישירות למערכת הלימבית במוח, האחראית על רגשות וזיכרונות.
- באף האנושי קיימים כ-6 מיליון קולטנים, משך החיים של קולטן הוא כ-60 יום.
- חוש הריח משפיע על טעם המזון, על מצב הרוח, על זיכרונות ועל תחושת ביטחון.
- ילדים עשויים להיות רגישים יותר לריחות ממבוגרים. כי המערכת הסנסורית (החושית) שלהם עדיין לא פיתחה "מעקפים".
- חוש הריח מתפתח כבר ברחם והוא אחד החושים הראשונים שמתפתחים.
- חוש הריח הוא גם חוש הגנתי הוא עוזר לנו לדעת כאשר אנחנו מתקרבים לשריפה או משהו נשכח בתנור.
מתי חיפוש תחושה בחוש הריח יכול ליצור קושי?
כאשר ילד מחפש גירויים חזקים בחוש הריח, הוא עלול להיתקל בקשיים שונים, הן במישור האישי והן במישור החברתי:
תגובות רגשיות עוצמתיות
בין אם הריחות הנישאים באוויר נחשבים בדרך- כלל כריחות נעימים או לא נעימים, תגובותיהם הרגשיות- פיזיולוגיות של ילדים מחפשי תחושה בחוש הריח לריחות חזקים הן תגובות עוצמתיות ולעיתים גם מתפרצות. לדוגמה: מצד אחד- ילדים אלה יכולים להימשך באופן כפייתי לריחות חזקים אחרים, גם אם הם נחשבים כריחות לא נעימים לסביבה כמו למשל ריח דגים או משאית זבל שעברה ברחוב. מצד שני- ריח חזק של בושם יכול לגרום לתחושת הצפה ואי נוחות קיצונית, בחילה, כאב ראש או אפילו התפרצות בכי או כעס. תגובות אלה נשפטות לא פעם כהיסטריוֹת מכיוון שכאשר ילדים מחפשי תחושה מתפרצים לוקח להם זמן להרגע. השיפוטיות והביקורת של החברה מסביבם מייצרת להם עוד כאב וקשיים חברתיים נוספים ביום- יום.
התנהגויות לא מקובלות חברתית
הרחה של חפצים שאינם מיועדים להרחה או התקרבות יתרה לאנשים על מנת להריח אותם, בחירה במאכלים בעלי ריחות חזקים במקום סגור כך שהריח לא יברח ומתוקף היותם מחפשים אקטיביים, במידת הצורך, הם גם יוצרים ריחות- פוקים וגרעפסים. התנהגויות אלה עלולות להיתפס כמוזרות או לא נעימות לסביבה. כל זה כאשר מסביבם ילדים עם יותר רגישות לריחות או כאלה שאינם רגישים בחוש הריח באופן מיוחד אך חשים מבוכה וחוסר נעימות ביחס להתנהגות הילד המחפש תחושה בחוש הריח. מה שעלול להוביל לדחייה חברתית ואף בידוד חברתי או קושי ביצירת קשרים חברתיים ושמירה עליהם לאורך זמן.
הערות ותגובות מהסביבה
ילדים אלו עלולים לספוג הערות או תגובות שליליות מהסביבה הקרובה- משפחה וחברים וגם מהסביבה הרחוקה עד אנשים לא מוכרים שמעירים להם ברחוב בגלל התנהגותם. הערות אלה נאספות רגשית ופיזית אצל הילד. פעמים רבות הוא עלול לסבול כתוצאה מהתגובות לרצון שעולה אצלו לריחות חזקים ומיחס של דחייה שפוגע בדימוי העצמי ובביטחון העצמי שלו. בשעה שרגישויות בוויסות החושי הן אורגניות ועל אף שיש דרכים למתן ולעדן אותן הן עדיין לא נבחרות מצד הילד.
קושי בהשתתפות בפעילויות חברתיות
פעילויות חברתיות שונות, כמו ארוחות משותפות, יציאות למקומות הומי אדם, טיולים או ביקורים בבתים של אחרים, עלולות להיות מאתגרות חברתית לילד המחפש תחושה בחוש הריח, בגלל החשיפה לריחות שונים מהמוכר. מצד אחד זה יכול לסקרן אותו ולספק לו את הצורך בריחות חזקים ומצד שני כאשר ריחות אלה לא נעימים לו או יותר מידי חזקים בשבילו התגובה הרגשית של הילד המחפש תחושה בחוש הריח תהיה חזקה ועוצמתית ולעיתים גם מסוכנת לסביבת החברים שלו, מה שעלול להרחיק ממנו עוד יותר את חבריו לכיתה.
בחלק הבא– איך הורים יכולים לעזור לילד שלהם מחפש התחושה בחוש הריח? ומה זה יעשה ליחסים איתו?